Français Formidable, årsplan 9. klasse

Her får du årsplan og læringsmål for Français Formidable til 9. klasse. Læringsmålene er udledt af Fælles mål for fransk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

FFM-skemaerne kan også downloades som PDF til udskrivning.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Kapitel 1: En vacances

Lektioner

12

Fx uge

33-36

Formålet med illustrationen på side 8-9 er at præsentere eleverne for en række situationer, som eleverne nemt kan beskrive og dramatisere. Illustrationen lægger op til, at eleverne repeterer ord og vendinger inden for forkskellige områder – navne på lande og byer, ferieaktiviteter, brug af adjektiver ved beskrivelser af fx personer osv. Kapitlet indeholder en række kommunikationsøvelser, hvor eleverne med afsæt i egne ferieoplevelser kommer i gang med at tale fransk efter en lang ferie.

Det er en god idé at arbejde med kapitlet Grammaire et vocabulaire A i forbindelse med dette kapitel, da eleverne i høj grad kan bruge futur proche til at tale om aktiviteter, de skal lave, eller om de forventninger, de har til det kommende skoleår.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Etre différent

Lektioner

15

Fx uge

37-41

Dette kapitel handler om dét at være anderledes. Eleverne opbygger et stort ordforråd inden for tøj og beklædningsgenstande for at kunne tale om tøjstil. En af teksterne handler om en hyperintelligent dreng, og eleverne argumenterer for fordele og ulemper ved at være som ham. De lytter til sangen Je suis métis og lærer at præsentere deres mening om den, hvilket de også bruger i arbejdet med Édith Piaf.

Det kan være en fordel sideløbende at arbejde med kapitlet Grammaire et vocabulaire B, da eleverne kan bruge deres viden om adjektiver og deres gradbøjning til at præsentere, diskutere og sammenligne personerne og emnerne fra kapitel 2.

Læs mere om forløbet i bogen, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Pour ou contre?

Lektioner

12

Fx uge

43-46

I dette kapitel er der i høj grad fokus på at meningsudveksle og at argumentere. Eleverne skal blandt tale om fordele og ulemper ved at bo på landet og i byen. De skal også præsentere deres holdning til lommepenge, musik og Facebook. Til sidst skal de arbejde med sangeren Grégory Lemarchal og hans triste skæbne.

I dette kapitel er det oplagt at inddrage øvelser fra Grammaire et vocabulaire C. Kapitlet handler om passe composé med 3. bøjningsverber (dem der ender på -re), og det er generelt en god anledning til at få repeteret passe composé.

Læs mere om forløbet i bogen, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: La France dans le monde

Lektioner

12

Fx uge

47-50

I dette kapitel er der fokus på de frankofone lande rundt omkring i verden. Eleverne møder blandt andet marokkanske Fatima, som fortæller om Marokko og sit forhold til kulturen. Vi besøger også øen La Réunion, og eleverne stifter bekendtskab med Québec.

Det er en fordel at arbejde med kapitlet Grammaire et vocabulaire D undervejs i forløbet, da eleverne lærer en række nyttige udtryk med fast konstruktion, fx penser que, parler de og aller à. Disse udtryk hjælper eleverne til at samtale om nære emner, fx Le texte/Le fim parle de…, og tilkendegive deres mening om ting, Je pense que…

Læs mere om forløbet i bogen, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: La vie des jeunes

Lektioner

18

Fx uge

1-6

Kapitel 5 handler om at være ung og berører blandt andet temaer som venskab og kærlighed, action og sport samt livet i de parisiske forstæder. Vi møder også Ibrahim i kortfilmen “C’est dimanche”, som både kæmper med skolen, sin far og kærligheden.

Det kan være en god idé sideløbende med kapitel 5 at arbejde med Grammaire et vocabulaire E. Her introduceres eleverne for objektspronomener, fx Je le prends, som hjælper eleven til at tale om genstande og personer uden at nævne dem hver gang. Dette kan gøre det nemmere for eleverne at tale om fx deres venner og beskrive en god ven.

Læs mere om forløbet i bogen, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: Projets d'avenir

Lektioner

24

Fx uge

8-16

Temaet i kapitel 6 er fremtidsplaner, og eleverne læser om de forskellige muligheder, unge franskmænd har efter grundskolen. Eleverne læser au pair-annoncer, de stifter bekendtskab med Fremmedlegionen og de læser om frivilligt arbejde og Læger Uden Grænser. Formålet med kapitlet er at lade eleverne forholde sig til de muligheder, man har i Frankrig, således at de kan perspektivere til deres eget liv.

I kapitlet arbejder eleverne med lytning og præsentation, som er vigtige discipliner at træne op til afgangsprøven. De arbejder også med at argumentere for og imod, så de kan udtrykke deres holdning.

Læs mere om forløbet i bogen, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel: Repetition og prøveforberedelser

Lektioner

27

Fx uge

17-25

Der er mod slutningen af skoleåret afsat tid til, at eleverne bliver klar til den skriftlige og den mundtlige prøve.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.