Français Formidable, årsplan 7. klasse

Her får du en årsplan og læringsmål for Français Formidable til 7. klasse. Læringsmålene er udledt af Fælles mål for fransk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Kapitel 1: Ça, c'est moi

Lektioner

27

Fx uge

33-41

I kapitel 1 er der i høj grad fokus på præsentation og samtale. Eleverne lærer at fortælle om sig selv, heriblandt hvornår de har fødselsdag, hvilket stjernetegn de er og at sige deres telefonnummer og snapchatnavn. De lærer også at fortælle, hvad de kan lide og ikke så godt kan lide.

Grammatisk er der blandt andet fokus på bøjning af être, avoir og 1. bøjningsverber, så eleverne danne sætninger.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Mes loisirs

Lektioner

24

Fx uge

43-50

I kapitel 2 arbejder eleverne med forskellige fritidsinteresser. De præsenterer et idol og repeterer og udbygger deres ordforråd om beklædning og sport. De lærer forskellige chunks, der fungerer som et værktøj i samtale og præsentation og stifter bekendtskab med sprogvariationer på canadisk fransk.

Skriftligt trænes verberne faire og aller i forbindelse med arbejdet med fritidsaktiviteter, og eleverne lærer at stille spørgsmål i en dialog eller et interview.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: On est tous différents

Lektioner

18

Fx uge

1-6

I kapitel 3 opbygger eleverne deres ordforråd om ansigtet og kroppen og lærer generelle adjektiver til at præsentere deres venner og beskrive deres udseende. De lærer også at fortælle, hvor de har ondt henne.

Grammatisk er der fokus på gradbøjning af adjektiver i forbindelse med beskrivelse, fx Il est plus grand que moi. Eleverne stifter også bekendtskab med nægtelsen.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: Mes vacances à Paris

Lektioner

24

Fx uge

8-16

Kapitel 4 handler om at rejse på ferie. Eleverne lærer blandt andet at fortælle, hvad de skal pakke i kufferten, at beskrive et monument eller en seværdighed i Paris, bestille mad og drikkevarer samt at beskrive et maleri.

Grammatisk stifter eleverne bekendtskab med Futur Proche, når de fortæller om, hvad de skal/vil opleve. De lærer også at bøje verbet prendre.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Ici, on parle français

Lektioner

27

Fx uge

17-25

I kapitel 5 arbejder eleverne med fransktalende steder i og uden for Europa. De læser om sproglige og geografiske forhold og hører om kultur og traditioner. Der lægges op til, at eleverne får indblik i det franske sprogs udbredelse i verden, ligesom de får mulighed for at perspektivere til egne forhold og erfaringer.

Grammatisk arbejder eleverne blandt andet med præpositionerne à, en og au i forhold til at beskrive byer og landes beliggenhed.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.